Meny

Yrkesval kan göras naturligt i skolan

Bild på tre skolpojkar. Foto: Matton
Vad vill jag arbeta med när jag blir stor? Redan i tidiga år bör kunskap om arbetsmarknad finnas med som en naturlig del i skolan.

Att hjälpa eleverna att välja sin framtida yrkesbana är hela skolans ansvar. Redan i tidiga åldrar är det bra att väva in kunskapen om arbetsmarknaden i undervisningen. Men hur då?

Ett 100-tal sörmländska lärare har gått en processutbildning på temat ”Skola och arbetsliv” för att hitta metoder som gör det enklare för elever att förstå hur arbetsmarknaden fungerar, så att de sedan kan välja vilka yrken som kan passa dem. Utbildningen har pågått i ett halvår och är en gemensam satsning av Skolverket och Arbetsförmedlingen. 

I Sörmland har Mälardalens högskola och Regionförbundet Sörmland, på uppdrag av den politiska beredningen för kompetensfrågor, gett utbildningen en regional prägel.

- Det här är en viktig utbildning, studie- och yrkesvägledning har varit en hjärtefråga för kompetensberedningen sedan start, säger Catharina Fredriksson (S), ordförande för regionstyrelsens beredning för kompetensfrågor, tillika kommunstyrelsens ordförande i Oxelösund.

- Arbetsgivare i Sörmland söker efter gymnasieutbildade tjejer och killar att anställa, särskilt med yrkesutbildningsbakgrund. För att göra studieval som leder till jobb behövs mer arbetsmarknadskunskap hos unga, fortsätter Catharina Fredriksson.

De idéer som deltagarna har arbetat fram har processledarna på Mälardalens högskola sammanställt i en broschyr som finns att läsa här.

Regionförbundet Sörmland har också tagit fram en inspirationsfilm om studie- och yrkesvägledning. I den diskuterar experter från Mälardalens högskola och lärare från Eskilstuna kommun på ett lättsamt sätt sina tankar kring hur uppgiften kan bli hela skolans ansvar. 

 

Redaktör: Carina Wilhelmsson

Uppdaterad: 2017-01-27