Meny

Öka takten i Mälardalens infrastruktur

Öka takten! Det var budskapet i den manifestation som genomfördes på sju olika platser runt om i Sörmland igår, tisdagen den 2 oktober. Bakom uppmaningen stod ett 40-tal politiker, från Alliansen och oppositionen, som tillsammans delade ut frukostpåsar och flygblad till hundratals pendlare på de sörmländska järnvägsstationerna. Budskapet var tydligt; mer pengar till spår och vägar!

För de allra flesta är det inte någon hemlighet att Stockholm-Mälarregionen behöver mer pengar till spår och vägar. Det vet alla de som pendlar antingen till eller från Eskilstuna och inte har någonstans att sitta på tåget. Det gäller även de Nyköpingsbor som gärna skulle vilja ta ett jobb i Stockholm men har svårt att förena de glesa tågavgångarna med hämtning och lämning på dagis. Och det gäller de Flensbor som ibland måste åka ”bakåt” till Katrineholm för att ta sig till Stockholm.

Det var bara några aktuella exempel. Därför kräver politikerna i Sörmland inte bara sin andel av kakan. Kakan måste dessutom bli större. Idag satsar många andra länder mer på infrastruktur än vad Sverige gör. Vi halkar efter!

Flera av de politiker som deltog i manifestationen är dessutom nyligen hemkomna från en ledningskonferens i Dublin, Irland. Där fick vi bland annat veta att den irländska regeringen beslutat sig för att satsa 340 miljarder svenska kronor (!) på att bygga ut kollektivtrafiken, vägnätet och den spårbundna trafiken. Huvuddelen av detta satsas dessutom i Dublin med omnejd och ska vi jämföra detta med svenska mått mätt kommer den svenska regeringen att satsat totalt 210 miljarder kronor under 2004-2015. Vi ska då ha i åtanke att Sverige har dubbelt så många invånare som Irland. Sverige är dessutom ett avlångt land med betydligt större yta än Irland. Utöver detta har Sverige fler storstadsregioner än Irland där det mesta är koncentrerat till Dublin med omnejd.

Det är också vad vi kommer att säga till infrastrukturminister Åsa Torstensson när vi träffar henne på Näringsdepartementet på torsdag den 4 oktober på en hearing för att berätta vilka infrastruktursatsningar som är viktigast i de olika regionerna i landet. I Mälardalen har vi dock enats om att inte slå varandra i huvudet med olika argument och satsningar utan vi har i stället beslutat oss för att gå samman allesammans och göra en gemensam presentation över de viktigaste satsningarna i vårt område.

Därför var det inte bara politiker från Sörmland utan från hela Mälardalen som på tisdagen befann sig på tågstationerna i morgonrusningen för att visa hur viktigt det är med utbyggd infrastruktur i hela Mälardalen. I gula reflexvästar med texten ”Öka takten!” delade flera hundra politiker ut tusentals frukostpåsar och flygblad till lika många pendlare och andra resenärer i den tidigare morgonen mellan 06.00 och 08.00.

Inte någon gång tidigare har politiker oavsett parti gått ut i en gemensam manifestation för att visa hur viktigt det är med en storsatsning på infrastrukturen i Sverige.

I morgon torsdag, den 4 oktober, är det de fem Mälardalslänen; Sörmland, Västmanland, Uppsala, Stockholm och Örebro, som delar i hearingen om den nya planeringsomgången för åren 2010 till 2019.

Då kommer vår uppmaning att vara följande:

- Ta efter Irland och genomför snabbt en nödvändig och sedan länge efterlängtad satsning på infrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen. Sveriges tillväxtmotor behöver det och vi som lever och verkar här behöver det. Det handlar om tillväxt och det handlar om att korta restider och ge tillbaks tid till människor som kan användas bättre än att sitta i köer.

Marita Bengtsson, (S), ordförande för Regionförbundet Sörmland

Daniel Portnoff, (M), vice ordförande för Regionförbundet Sörmland

Redaktör: Monica Swärd

Uppdaterad: 2015-04-14

Lyssna på sidan

Kontaktperson

Monica Swärd

Välkommen att kontakta
mig för mer information!

Monica Swärd

Kommunikationschef

Ansvarig för den övergripande externa kommunikationen.

Skicka e-post
Telefon: 070 - 528 49 58