Meny

Besöksnäringen på frammarsch i Sörmland

Vad kan vi politiker och tjänstemän i Sörmland lära av de framgångar som Jämtland och Åre har skördat när det gäller besöksnäringen?

Publicerad i Folket den 15 augusti 2012

Det var den stora frågan när ett 30-tal politiker och tjänstemän från länets samtliga kommuner och landstinget åkte på ledningskonferens i mitten av maj i år. Syftet var att inspirera till sörmländskt nytänkande i Stockholm-Mälardalen.

Ytterligare ett skäl var att Sörmland nu satsar på att bli en av Sveriges 35 destinationer som marknadsförs internationellt av Visit Sweden och frågan var vad vi kunde lära av Jämtland och Åre när det gäller utvecklingen av besöksnäringen.

Det tyngsta rådet vi fick på plats, av Visit Swedens representant Ulrika Hallesius, var också att arbetet med besöksnäring är långsiktigt och det gäller att hålla ut.

Våga välj ut ett par besöksmål och låt dessa glänsa, var hennes förslag.

För den norra delen av Sörmland skulle det kunna vara paket som består av besök på såväl Parken Zoo som Tom Tits i Södertälje eller Gripsholms slott parat med Sundbyholms slott.

Det förstnämnda förslaget skulle i första hand vända sig till barnfamiljer och det andra paketet till en mognare målgrupp som kanske är intresserad av såväl historia som kultur som matupplevelser.

Ett annat gott råd som vi fick var att företagen, det vill säga, turistnäringen själv måste vara drivande i detta arbete medan det offentliga, det vill säga kommuner, landsting och regionförbund, ska stödja utvecklingen. Det var kommunalrådet i Åre, Eva Hellstrands konkreta medskick.

Ett annat förslag var att försöka få folk att smaka på Sörmland, det vill säga ta vara på den matkultur som finns i länet och som gör oss lite speciella med bland annat en egen vingård, en av Mellansveriges bästa osttillverkare och med en tvåa i Kock-VM som fortfarande är verksam i länet.

Idag är besöksnäringen Jämtlands absolut viktigaste bransch. Ett exempel på det är hur utvecklingen har gått från 2 100 bäddar i början av 80-talet till dagens 33 000 bäddar!

Och min gissning är att det bara är en tidsfråga innan besöksnäringen är en etablerad och livsnödvändig basnäring även i Sörmland, i synnerhet med tanke på den omstrukturering som länets näringsliv genomgått under senare år och även med tanke på den sysselsättning som turismen kan erbjuda framförallt för unga som behöver etablera sig på arbetsmarknaden.

Viking Jonsson, ordförande Regionförbundet Sörmland

Från turistföretagarnas sida i Åre med omnejd har man hela tiden varit mycket medvetna om betydelsen av samverkan för att nå framgång. Det var det många som kunde styrka under vårt besök. Hur ser det då ut i Sörmland och vad har vi för eventuella likheter med Jämtland? Ja, vi har ju inte någon Åreskuta precis men vi har en hel del annat som till exempel ett antal världsmästare, vår elithandboll, våra sportcentra och sist men inte minst, våra slott och herresäten där vi ligger tvåa efter Skåne. Den stora skillnaden mellan Skåne och Sörmland är dock att i Sörmland är de flesta av dem öppna för allmänheten och man kan både beskåda dem eller äta och bo på flera av dem vilket man inte kan på så många i Skåne.

För Sörmlands del handlar det med andra ord om att vi ska förkunna samma budskap även om vi har olika roller. Vi måste också hitta former för ett samarbete som är till gagn för alla. Vi har därför utgått från näringens behov och gjort upp en gemensam vision och strategi för den framtida besöksnäringen i länet. Jag hoppas att ni hänger med!

Viking Jonsson, ordförande Regionförbundet Sörmland

Redaktör: Monica Swärd

Uppdaterad: 2015-04-14

Lyssna på sidan

Kontaktperson

Viking Jonsson (S), Vingåkers kommun

Välkommen att kontakta
mig för mer information!

Viking Jonsson (S), Vingåkers kommun

Ordförande i regionstyrelsen, ordförande i arbetsutskottet, ingår i regionstyrelsens presidium

Skicka e-post
Telefon: 070-528 22 45