Meny

Stockholm-Sörmland hetast för reklamfilmer

80 procent av alla reklamfilmsproduktioner som görs i Sverige, motsvarande 360 miljoner kronor, omsätts i Stockholm – Sörmland. Det är också i Mälardalen som mest medieutrymme säljs. Det framkommer i den rapport om reklamfilminspelningens regionalekonomiska effekter som bland andra Regionförbundet Sörmland varit med och tagit fram.

– Svensk reklamfilmsproduktion håller världsklass. Vackra inspelningsmiljöer och kända svenska reklamfilmsproducenter, fotografer och ljussättare är konkurrensfördelar som lockar hit utländska aktörer, berättar Johan Holmer, generalsekreterare för Film & Tv-producenternas reklamfilmssektion. Utländska filmproduktioner har ofta betydligt högre budgetar än de 1,5 miljoner kronor som en genomsnittlig svensk produktion går på, och väljer fler att spela in här betyder det mycket för utvecklingen av branschen och hela regionen, fortsätter han.

Men, smakar det så kostar det. Att Sverige har världens dyraste inspelningspersonal är en utmaning.

– Ska Sverige vara ett attraktivt alternativ måste kostnaderna för studiobyggen och teknikpersonal sjunka och det måste bli enklare att få tillstånd att filma i offentliga miljöer, säger Peter Kydd, producent på Camp David, som av kostnadsskäl förlägger många av sina produktioner utomlands. Tillståndsproblematiken har dock blivit avsevärt bättre i och med att filmkommissionen samarbetar med kommunerna i Mälardalen, medger han.

En fjärdedel av alla svenska reklamfilmsproduktioner sker idag utanför Sveriges gränser, framförallt i Östeuropa och Sydafrika, och idag ägnar sig tre av fyra svenska spelfilmproduktionsbolag även åt reklamfilmsproduktion. Marknaden har breddats för nya aktörer tack vare billigare och mer lättillgänglig teknik, och reklam på webben har ökat med stor kraft. Det dyra tv-mediet används allt oftare som intresseväckare, medan webben ger utrymme för ett längre berättande, även om filmer på webben har en kortare livslängd och ställer högre krav på idéhöjd. Reklamfilm för mobilen har däremot ännu inte slagit igenom.

I Ålberga i Sörmland finns TDP Studios, som lämnat Stockholm för landsbygden, och därigenom kapat sina produktionskostnader rejält. Det är förstås fördelen med att ligga avsides, utmaningen är att det kan ta tid att bygga upp ett team och få ihop logistiken, men när det sitter överväger fördelarna, menar producenten Thomas Dahlin.

– Våra kunder uppskattar att komma hit ut, och tack vare Skavsta flygplats är det enkelt för våra utländska uppdragsgivare att ta sig hit, berättar Dahlin.

Rapporten om Regionalekonomiska effekter av reklamfilmsproduktion i Stockholmsregionen är framtagen av Cloudberry Communications AB och Oxford Research AB på uppdrag av Regionförbundet Sörmland, Filmregion Stockholm – Mälardalen, Film i Sörmland, Nyköpings kommun och Stockholm Business Region Development med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden.

För mer information, kontakta
Magnus Nilsson, Regionförbundet Sörmland, 070-649 74 87

Redaktör: Monica Swärd

Uppdaterad: 2015-03-30

Lyssna på sidan

Kontaktperson

Magnus Nilsson

Välkommen att kontakta
mig för mer information!

Magnus Nilsson

Strateg

Näringslivsfrågor och EU:s strukturfonder.

Skicka e-post
Telefon: 070-649 74 87